g Fortsätt till innehållet
Östra Finlands Nation Logo
  • ÖFN100
    • Jubileumsåret
    • Årsfestinfo
    • Vett och etikett
    • Fotoinfo
    • Historiken
  • Nationen
    • Presentation
    • Organisation
    • Funktionärs- och utskottspresentation
    • Nationens historia
    • Nypolen
    • Hedersbetygelser
    • Samarbetsorganisationer
    • Dokument
  • Medlemmar
    • Bli medlem
    • Gulisblad 2022
    • Bostäder
    • Stipendier
    • Yngre-äldre medlemmar
    • Äldre medlemmar
  • Aktuellt
    • Program
    • Bildgalleri
  • Kontakt
    • Nationen
    • Styrelsen
    • Funktionärer och utskott
    • E-postlistan
  • In English

admin

10 items

  • Nationen söker kuratorskandidater!

    april 6, 2021

    Läs vidare...
  • Söker frivilliga till rekryteringsvideo

    mars 22, 2021

    Läs vidare...
Föregående12

Östra Finlands Nation
Mannerheimvägen 5A (4. våningen)
00100 Helsingfors

ofn_helsingfors

Idag avslutas en era i nationens historia. 1951 f Idag avslutas en era i nationens historia. 
1951 flyttade ÖFN in i Nya studenthusets, som då även kallades Nationshuset, sjätte våning i C-trappan. ÖFN var den första svenskspråkiga nationen i Nya studenthuset, som byggts 1910. Nationen bodde där fram till 1972 då vi flyttade in hos våra vänner Åbo nation. Det var dock en kort flytt då den nya lokalen, Kupolen, befann sig endast en trappa uppåt. 
Sommaren 2010 blev nationen omplacerad till Nypolen i A-trappan. Omplaceringen väckte starka känslor och mötte mycket motstånd. Nypolen har ändå blivit en kär lokal för många wiburgenser. Samarbetet med andra Nypolenföreningar, exempelvis ÅN, StudOrg, ÅSFH, SNÄf och på senare dagar även SvNK och Spektrum har gjort Nypolen till det svenska rum det är idag. 
Nya studenthuset och Nypolen har varit som ett andra hem för många generationer av wiburgenser. Här har det hållits nationsmöten, dansats till Traktor Alban, formats nya vänskapsband, lagats sitsmat och sjungits massvis med pesor. 
Det är med en vemodig känsla som nationen lämnar lokalen. Men trots det finns det en stark framtidstro inom nationen. Det är inte lokalen som utgör en nation, utan snarare evenemangen, människorna och känslan. 
Tack nya studenthuset för alla roliga stunder och fina minnen! Nu bär vi oss av mot nya äventyr
Wiburgenser! Längtar du redan tillbaka till sitse Wiburgenser!

Längtar du redan tillbaka till sitserna och studiekompisarna? Vill du inget hellre än att ta en paus från sommarjobbet?🫩 Frukta icke, drömmen blir sann! För nu är det nämligen äntligen åter igen dags (LOL) för den årliga sommarexqursionen. 🤩

I år hålls exqursionen i Fredrikshamn där vi tillsammans kommer bo i en stuga under tre dagar. Det utlovas en trevlig sits, bastu och såklart ett härligt sällskap! Packa väskan och sångboken och kom med på ett veckoslut du sent kommer glömma.😎 

Varför? Första gången om inte aldrig så på länge som exqursionen ägt rum i Fredrikshamn.
Vad? SommarExqu
För vem? Wiburgenser och vänner till nationen
Kvoter? 30 personer har sovplats
Var? Vimpasaari Lepola i Fredrikshamn
När? Fredag 3.7 kväll till söndag 4.7
Pris?
Gulisar 25 €
Medlemmar 30 €
Gamyler och övriga 35 €

P.S. 

Fastän du inte skulle ha passligt att deta hela under veckoslutet är det ändå möjligt att dyka upp för en del av programmet. Kontakta i såfall Axel på TG @axelmickos för mera info.
I helgen var ett gäng Wiburgenser och reppade på @ I helgen var ett gäng Wiburgenser och reppade på @vdalanation i Uppsala. Tack för en härlig vårbal och många roliga minnen!
Ett urval från ÖFNs och ÅNs farvälsits 9.5. Mer bi Ett urval från ÖFNs och ÅNs farvälsits 9.5. Mer bilder hittas på @winglande_wiburgenser. Tack till alla för en sista magisk kväll på Nypolen!!
Östra Finlands nations sista nationsmöte samt sist Östra Finlands nations sista nationsmöte samt sista officiella evenemang på Nypolen avslutat.
Wiburgenser! Ett historiskt ögonblick inträffar då Wiburgenser! Ett historiskt ögonblick inträffar då ett nationsmöte hålls för en sista gång i Nya studenthuset. Mötet hålls i form av maj ordinarie nationsmöte och äger rum torsdagen 14.5 kl 18 på Nypolen, Mannerheimvägen 5A fjärde våningen.  Högst upp på agendan av mötets ärenden är flytten bort från Nypolen och Nya studenthuset.

Anmäl er gärna via linkree-länken i vår bio så att vi vet hur mycket mat som ska fixas. Föredragningslistan hittas via länken i anmälningsformuläret senast tre dagar innan mötet.

Nationsmötet är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad om vad som händer på nationen och ett lätt sätt att bekanta sig med verksamheten. Mötena brukar vara korta och bra tillfällen att komma och umgås med andra wiburgenser. Det bjuds även på ätbart.
Nya medlemmar är även hjärtligt välkomna!! Vi ses på mötet!!
Östra Finlands nation på HUS cocktail tillfälle🌟 Östra Finlands nation på HUS cocktail tillfälle🌟
Wiburgenser! Aboenser! Dagen är kommen, då vi tar Wiburgenser! Aboenser!

Dagen är kommen, då vi tar farväl av vår kära Nypolen. Om du inte orkar med en sits i full fart är detta det perfekta tillfället att ta förväl av vår lokal i ett lugnare tempo! Lördagen den 9.5 klockan 15.00 är det dags för begravningskaffe. 

Anmälan till begravningskaffet är öppen och hittas i linktreen. Anmälan stänger 6.5 kl. 23.59.

Vad? Begravningskaffe
När? Lördagen den 9.5
Var? Nya studenthuset, Mannerheimvägen 5a, 4:e våningen
Tid? kl. 15.00 - 17.30
Dresscode? Mörk kostym
Pris? 5€ för studerande aktiva medlemmar, 10€ för utexaminerade, understödspris 25€
Varför? För att säga hejdå till vår kära lokal.
Följ på Instagram

© Östra Finlands Nation

Page load link
Till toppen